December 18, 2011

Perwatakan Berdasarkan Urutan kelahiran

ANAK PERTAMA/ANAK SULUNG
 Menurut psikologi, anak pertama cenderung mengambil posisi sebagai pemimpin di dalam keluarga. Sangat bertanggung jawab, penuh perhatian dan cenderung mengikuti peraturan dari orang yang lebih tua seperti ibu bapa dan masyarakat. Kelebihan lainnya, anak sulung bijak mengatur emosinya. Dalam situasi sulit atau panik, dia still kelihatan tenang. Anak pertama cenderung untuk selalu difahami oleh orang terdekatnya.

ANAK KEDUA
Sifat kepimpinannya juga sangat besar, walau tidak seperti anak pertama. Rasa tanggung jawab terhadap keluarganya patut dicontohi. Kalau anak pertama diibaratkan seperti presiden maka anak kedua itu sebagai wakilnya. Hanya perbezaannya ialah anak kedua biasanya masih agak berani melawan peraturan, walaupun hanya kadang-kadang. Sifat kepemimpinan anak ini akan  terlihat jika kakak/ abangnya sudah hampir menyerah ketika menghadapi suatu masalah.

ANAK KETIGA/ANAK TENGAH
Peribadi umumnya sangat berlawanan dengan adik beradik yang lain. Walaupun anak ketiga yang dari luar kelihatannya mempunyai peribadi yang terbuka tapi sebenarnya dia cenderung tertutup. Dalam banyak hal, terutama untuk urusan peribadi, susah untuk diceritakan kepada orang lain apa lagi minta tolong kepada keluarga. Ini adalah kerana kedudukannya ditengah-tangah di dalam keluarga, anak tengah sering merasa tidak diperdulikan oleh anggota keluarganya yang lain. Situasi ini justru membuat anak ketiga punyai kelebihan juga, mereka lebih cenderung untuk membina hubungan dengan orang luar berbanding keluarga sendiri, serta lebih mudah membaca dan memahami isi hati orang lain.

ANAK KEEMPAT
Mereka ini mempunyai rasa tanggungjawab dan perhatian terhadap anggota keluarga agak kurang. Kalau ada masalah keluarga, anak ini sering kali memilih untuk tidak terlibat. Tapi, sekiranya mereka berada dalam dilema, dia tidak bisa terima kalau ada anggota keluarga yang menunjukkan tanda-tanda tidak peduli padanya. Dan dia serta merta akan merasa diri dipinggirkan. Kebaikannya, anak ini selalu berusaha keras untuk mendapatkan pengakuan dari siapa saja. Tiada apa yang dapat menghalang mereka..

ANAK KELIMA/ANAK BUNGSU
Cenderung menjadi orang yang paling ramah dan menyenangkan. Pintar bergaul, popular dan mudah membuatkan orang senang dengan kehadiran mereka. Mereka ini sangat "easy going". Tidak suka memeningkan kepala memikirkan apapun dan tidak terlalu peduli dengan masalah yang datang. Egonya sangat tinggi, sering kali dimanja. Dia juga suka memberontak, itu dia lakukan tidak lebih untuk memperoleh haknya kerana dia sebenarnya tidak suka didominasi. Anak bungsu mempunyai tanggungjawab dan perhatian yang besar terhadap keluarga. Meskipun kelihatannya suka memperdulikan hal sekeliling, mereka ini sangat setia terhadap keluarganya. Jika ada keluarga yang tertekan anak bongsu ini akan menjadi teman yang setia untuk keluarganya.

ANAK TUNGGAL
Anak tunggal adalah lebih kurang sama dengan karakter anak pertama/anak sulung. Sangat bertanggung jawab dan sangat prihatin sehingga boleh diharapkan dalam keluarga. Anak tunggal langsung tidak mempunyai masalah bimbang, sehingga tiada apapun yang menjadi sulit bagi dirinya. Kekurangan anak ini ialah egonya yang berlipat-lipat ganda. Sangat memerlukan perhatian dari orang-orang sekitarnya dan selalu ingin diutamakan dalam segala hal.

ANAK KEMBAR
Boleh seperti anak sulung atau bungsu, tergantung pada kedudukannya dalam keluarga. Banyak penelitian psikologi yang menyatakan fakta bahawa ketika umur anak kembar sekitar 11 atau 12 tahun, peranan mereka boleh bertukar satu sama lain. Jadi, yang lahir lebih dahulu akan menjadi adik, dan sebaliknya yang akhirseolah kakaknya. Ikatan batin diantaranya sangat tinggi. Cinta, kasih sayang, perhatian dan tanggungjawab mereka pada kembarannya jauh lebih besar dibandingkan pada anggota keluarga lainnya.

No comments:

Post a Comment