16 & 19 April 2012
Seperti
kebiasaan hari latihan. Kak Amy terlebih dahulu akan melihat perkembangan
lakonan saya dan akan menambah di setiap kekurangan. Saya juga akan berusaha
dengan bersungguh-sungguh bagi memastikan pengarah berpuas hati dengan latihan
yang telah saya lakukan. Saya juga turut didedahkan berkaitan dengan subtext
iaitu patahan-patahan yang perlu saya hasilkan berdasarkan skrip tersebut dan
ia memerlukan kesesuaian bagi memastikan penonton nanti akan memahami apa yang
akan saya sampaikan mengikut emosi dan perwatakan yang betul. Pengarah turut
memberikan tunjuk ajar yang detail berkaitan dengan blocking yang akan
digunakan kerana ia penting bagi memastikan kelancaran persembahan. Pengarah
juga perlu memastikan setiap blocking tersebut dapat dibawa oleh saya dengan
baik dan selesa bagi mengelakkan unsur kejanggalan ketika berada di atas
pentas.
Melalui
teknik lakonan Stanislavasky juga, terdapat beberapa teknik yang betul-betul
dapat saya aplikasikan iaitu seperti teknik imiginasi dimana ketika membawa
watak seperti seorang model, saya berimiginasi berdepan dengan seorang
photographer yang sedang mengambil gambar saya. Ketika itu terdapat pose-pose
seorang model perlu digayakan. Pengarah banyak membantu saya bagi memberikan
keyakinan kepada saya bahawa saya boleh membawa watak tersebut walaupun ia agak
susah. Walaupun pada mulanya saya masih ragu-ragu dengan watak yang saya bawa
tapi lama kelamaan saya selesa dengan watak tersebut dengan tunjuk ajar
daripada Kak Amy. Sepanjang latihan berjalan saya lebih yakin untuk membawa
watak tersebut melalui latihan yang berkala.
Dalam
mendalami sesebuah watak juga tumpuan adalah penting bagi memastikan pelakon
berada dalam suasana cerita dari awal hingga ke akhir juga bagi mengelakkan
berlakunya hilang tumpuan. Pelakon perlu betul-betul berada dalam mood dan
suasana cerita untuk memastikan lakonan dapat disampaikan dengan berkesan dan
dapat menarik minat penonton yang menyaksikan.
Menurut
Stanislavsky juga adalah penting bagi seseorang pelakon untuk mempercayai watak
dan karekter yang dibawanya kerana sekirannya pelakon tersebut tidak
mempercayainya mana mungkin penonton akan merasai watak tersebut sekaligus
percaya dengan cerita tersebut. Pelakon itu sendiri perlu berada dalam keadaan
pukau dan memasuki ruang halusinasi dan dengan cara ini dapat membawa penonton
merasai watak yang dibawa.
Kesemua
teknik-teknik lakonan Stanislavsky dapat saya aplikasikan dalam latihan bersama
dengan Kak Amy. Ia betul-betul berguna kepada saya. Dengan cara ini saya dapat
belajar untuk membawa watak tersebut dengan baik.
sekian,
~sayonara~
No comments:
Post a Comment